Wanneer je iets online post, wil je natuurlijk dat jouw doelgroep het ziet. Daarom is het handig om rekening te houden met hoe de post eruitziet. Hoe val je op in een zee van content? Wanneer spreekt een socialmediapost aan? En wanneer is het aantrekkelijk om naar te kijken? In deze blog geven wij 6 tips over hoe jij het meeste uit een socialmediapost haalt. Of het nou een Instagram, LinkedIn of Facebook-post is, hierna kan niemand meer om jouw post heen!
Waar kijk je als eerst naar wanneer je een social media post ziet? De afbeelding natuurlijk! Het is daarom belangrijk dat de afbeelding zo opvallend en herkenbaar mogelijk is. Een afbeelding die emotie oproept, schuurt of dat je er twee keer naar moet kijken. Hoe? Voeg je huisstijl toe of gebruik kleuren in foto’s die matchen met je huisstijl! Wat vaak het meeste voor de hand ligt, is het gebruiken van je logo als visuele identiteit. Maar je huisstijl is niet alleen je logo, het kan ook een kleur of een lettertype zijn. Of denk bijvoorbeeld aan een huisstijlelement. Zie bijvoorbeeld onze Instagram-post hieronder. Wanneer dezelfde kleuren en lettertypes in alle uitingen terugkomen, creëer je een mooie eenheid en ben je makkelijk herkenbaar. En een bonus: het ziet er ook nog eens heel professioneel uit!
Onderzoek in ons brein laat iets opvallends zien waar je bij het maken van een socialmediapost rekening mee kan houden. Het zit namelijk zo: onbewust is de linkerkant van het brein meer gericht op tekstuele uitingen en de rechterkant meer gericht op kunst, dus afbeeldingen. Maar, de linkerkant (de tekstkant) focust op de rechterkant van een uiting en de rechterkant focust op zijn plaats weer op de linkerkant van een uiting. Ze zijn dus eigenlijk gekruist. Je linkerkant van je brein vindt het dus ontzettend fijn om tekst aan de rechterkant te zien. Dit kan een logo zijn, een slogan of wat dan ook. Zie hieronder een voorbeeld van onze website. Bij het maken van een post kan het dus slim zijn om er rekening mee te houden dat tekst aan de rechterkant staat en beeld aan de linkerkant. Door gebruik te maken van deze kennis zorg je ervoor dat mensen al aandacht hebben voor je post, zonder dat ze zich ervan bewust zijn.
Je doelgroep vindt het leuk om de mensen achter het bedrijf te leren kennen. Maak het dus persoonlijk en zorg voor authenticiteit! Je kan zo ver gaan als je zelf wil. Kies bijvoorbeeld om je eigen content te maken met jezelf en je collega’s erop. Of vertel een verhaal over iets wat je binnen jouw bedrijf hebt meegemaakt of introduceer een nieuwe collega.
Bij Milkshake marketing hebben wij bijvoorbeeld het concept ‘Kloosterstories’. Wij zitten in een oud klooster en wekelijks maken wij een story op Instagram over wat we in dit klooster meemaken of hebben gezien. Door persoonlijke socialmediaposts te maken, laat je de mensen achter het bedrijf meer zien. Onthoud dat klanten zaken doen met de mensen achter je bedrijf, níét met het bedrijf zelf. Creëer dus een goede balans hiertussen!
Bij het maken van de perfecte socialmediapost is tekst minstens zo belangrijk als het uiterlijk. Zorg ervoor dat je een duidelijk overzicht in je teksten behoudt. Dat betekent geen hele lappen tekst maar kortere stukjes met een duidelijke indeling. Ook smileys in teksten doen het goed. Gebruik maken van smileys zorgt ervoor dat de tekst vrolijk oogt en daarnaast zorgt het voor net dat stukje meer aandacht. Met een tekst wil je er vaak voor zorgen dat je doelgroep actie onderneemt. Zorg daarom voor een duidelijke CTA (call to action). Hieronder een voorbeeld van een Instagram caption die wij hebben geschreven. De tekst is kort, maar bevat zowel een CTA als een smiley.
Een belangrijke toevoeging aan je socialmediapost is het gebruik van hashtags. Hashtags zorgen ervoor dat je post onder een bredere doelgroep zichtbaar wordt. Het werkt namelijk zo: door middel van hashtags geef jij het socialmediaplatform een seintje waar de post over gaat. Op basis van algoritmes wordt jouw post dan getoond bij mensen die daadwerkelijk interesse hebben in het onderwerp, jouw doelgroep dus eigenlijk! Je kan zo veel hashtags gebruiken als je wilt, maar te veel is niet altijd goed. Het beste is om ongeveer tussen de 7 en 15 hashtags per post te gebruiken. Om veel bekeken te worden is het goed om populaire hashtags te gebruiken, maar hou er hierbij wel rekening mee dat jouw specifieke doelgroep dan niet altijd wordt bereikt. Gebruik daarom juist ook hashtags die minder populair zijn, maar wel te maken hebben met jouw bedrijf. Wat ook goed werkt is om een hashtag voor je bedrijf te creëren, zoals je bedrijfsnaam. Op deze manier kan de doelgroep al je posts direct vinden onder één hashtag.
We kunnen zoveel tips geven als we willen, maar de sleutel naar posts die het goed doen is om je posts te meten, maar vooral ook om na te denken over het beeld wat je online wilt neerzetten. Meet hoe je posts het doen, bekijk wat het beter doet en wat minder. Maar blijf wel dicht bij jezelf als bedrijf. Wil je als bedrijf authenticiteit tonen, zorg dan dat je socialmediaposts daar ook mee te maken hebben. Staar je dus vooral niet blind op de data maar denk ook een beetje na over wat je wilt uitstralen, bedenk daar een juiste lijn in en houd dit vast. Dan ben je authentiek, en uiteindelijk betaalt zich dat zeker terug.
Je moet met meer dingen rekening houden dan je denkt én het is belangrijk om naast de regels ook nog zelf te blijven nadenken! Maak gebruik van een goede huisstijl, speel in op het brein en maak het persoonlijk. Maar ook aandacht geven aan de manier waarop je je teksten schrijft, het gebruiken van hashtags en het meten van je socialmediaposts zijn van belang. Zorg dus voor een goede balans hiertussen. Volhouden en consistentie in het posten zijn daarnaast ook belangrijke factoren. Je ziet niet ineens resultaat, je moet wat gaan opbouwen en zorgen dat je aanwezig bent. Dan gaat het vanzelf leven!
Benieuwd hoe je een relevante nieuwsbrief maakt in 2024? Lees hier hoe je jouw nieuwsbrief transformeert.
Leer effectieve SEO-strategieën toepassen op social media om je online zichtbaarheid te vergroten.
Wil jij je op lokale marketing richten? Lees in dit blog hoe wij lokale marketing in Amersfoort aanpakken.