Klant: “Kunnen we niet direct starten met de uitvoer? Ik wil eigenlijk gewoon dat er een flyer gemaakt wordt en mijn social mediakanalen worden bijgehouden.”
Laten we het eens vergelijken met een milkshake (hoe komen we erop), Een goede basis is belangrijk om je doel te behalen. Zonder melk geen milkshake. Tuurlijk, je kunt je fruit bij elkaar in de blender mikken. Hartstikke lekker zo’n smoothie. Maar wel een ander resultaat. En zo is het met online marketing ook. Je kunt een blog schrijven over een inhoudelijk onderwerp, vervolgens een post doen over een product dat je verkoopt en nog een flyer verspreiden van je totale aanbod. Maar als er geen strategie onder ligt zijn het losse onderdelen waarbij je misschien wel een paar mensen bereikt, maar niet je doel behaalt.
Als bedrijf, hoe klein of groot je ook bent besta je om een reden. En dat is als het goed is niet alleen om geld te verdienen. Je wilt klanten ontzorgen, je wilt ze een fijne ervaring geven, je wilt leuk werk doen of je wilt klanten een stap verder helpen. Wat het ook is. Het is de reden dat je bestaat. Hou dat voor ogen als je klanten vertelt wat je doet en ook bij het samenstellen van je aanbod. Door keuzes te maken die passen bij je doel zorg je ervoor dat je eenheid creëert. Dit zorgt voor begrip, transparantie en vertrouwen. Het klinkt misschien simpel, maar dit is wat klanten door de regels heen lezen, het vormt hun intuïtie. Klopt het verhaal? Dan krijg je vertrouwen. Krijg je vertrouwen? Dan krijg je meer klanten. En de manier waarop je dit uit, dat bepaal je in je strategie, dat versterkt je verhaal.
Klopt het verhaal? Dan krijg je vertrouwen. Krijg je vertrouwen? Dan krijg je meer klanten.
Vind je het lastig om keuzes te maken? Vraag iemand die je vertrouwt om je te helpen en eerlijk tegen je te zijn. Durf eens een keuze te maken en zie wat er gebeurt. Je kunt het altijd nog terugdraaien. Met kleine stapjes kun je al een groot verschil maken. Of doe de oefening om focus aan te brengen in je bedrijf.
Het is belangrijk om 1 sterke boodschap te hebben. Denk aan jouw stip aan de horizon en vat dit in 1 of 2 zinnen samen. Dit vertaal je vervolgens in waarden. Bijvoorbeeld, je wilt met je bedrijf fris, gezond en duurzaam zijn. Vervolgens bouw je daar alles omheen. Je toetst iedere uiting aan deze waarden. Dat betekent dat je fotografie, je kleuren, je logo, je teksten hier allemaal aan voldoen. Onbewust creëer je hiermee een eenheid. En je klanten zullen dit ook zo ervaren. De waarden gaan echter verder dan je huisstijl. Je kunt als duurzaam bedrijf natuurlijk niet in zee gaan met plastic verpakkingen of bezorgdiensten met hoge uitstoot. Kies hierbij ook voor duurzame verpakkingen en bezorg bijvoorbeeld met een fietskoerier. Het een versterkt het ander, en mag het niet onderuithalen. Bijkomend voordeel is dat deze consistentie en heldere boodschap niet alleen vertrouwen genereert maar ook professionaliteit.
Vergeet ook je collega’s niet. De consistentie wordt mede bepaald doordat iedereen hetzelfde verhaal vertelt. Wat je hierbij goed kan helpen en ook nog eens nieuwe invalshoeken kan opleveren is om gezamenlijk een middag met elkaar te brainstormen over jullie strategie een aanpak. Zo kan iedereen zijn eigen voorkeuren uitdiepen om mee aan de slag te gaan. Wat ook fijn is is dat als je dichtbij jezelf blijft je ook makkelijker content kunt produceren. En bovenal handel vanuit authenticiteit. Dan komt het met de intuïtie van je klanten ook wel goed.
Hulp nodig bij je strategie of andere facetten van marketing? Bekijk hier wat we voor jou kunnen betekenen.
Benieuwd hoe je een relevante nieuwsbrief maakt in 2024? Lees hier hoe je jouw nieuwsbrief transformeert.
Leer effectieve SEO-strategieën toepassen op social media om je online zichtbaarheid te vergroten.
Wil jij je op lokale marketing richten? Lees in dit blog hoe wij lokale marketing in Amersfoort aanpakken.